Tení

Tení Brouwer

Juridisch specialist (Passend Onderwijs) & Gedragsspecialist

Tení Brouwer
Ik ben Tení Brouwer en samen met mijn man Jan en onze vier zoontjes (2015, 2017, 2019, 2021) woon ik in Rhenen. Verschillende verhuizingen hebben gezorgd voor een uiteenlopend aantal werkplekken. Mijn loopbaan laat echter ook zien dat ik houd van een brede oriëntatie en kijk op het leven. Bij voorkeur opereer ik op het snijvlak van samenleving en organisatie, waarbij het mijn kracht is om de balans te bewaken tussen (bestuurlijke) ambities en realisatiekracht.

Onze oudste zoon liet in de kleuterklas een ontwikkelingsvoorsprong zien. Intussen is ons duidelijk dat ook bij mijn andere zoontjes sprake is van ontwikkelingsvoorsprong. De afgelopen jaren is me duidelijk geworden dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong/ hoogbegaafdheid geen ondersteuningsbehoeften ontstaan. Het heeft voor mijn oudste twee kinderen voorgaand schooljaar geleid tot schooluitval. Vijf maanden lang hebben we als ouders alles moeten combineren met vier jonge kinderen thuis. We hebben dit als ouders gered doordat we konden bouwen op een groot aantal mensen uit ons netwerk, zowel privé als professioneel zijn we gevraagd en ongevraagd geadviseerd en ondersteund. Mijn eigen kennis over passend onderwijs vanuit de studies Rechten en de Master Educational Needs bleek ook een cruciale factor. De masteropleiding Educational Needs bood mij theoretische kaders en handvatten rondom thema’s als hoogbegaafdheid, autisme en internaliserende- en externaliserende gedragsproblematiek. Ook ontwikkelde ik een denkkader, waarbij ik geleerd heb rekening te houden met de diversiteit in leerstijlen, achtergronden, interesses en uitdagingen.

Als moeder, als gedragsspecialist, als werknemer, als mens betekent diversiteit en inclusie dat ik oog en oor heb voor ieder individu; elk kind is uniek in zijn/ haar talenten, gedrag, karakter en zo veel meer…

Wat ik een pijnlijke kwestie vind aangaande passend onderwijs aan hoogbegaafde kinderen, is dat het aanbod alsook de mate van effectiviteit per regio ontzettend kan verschillen. Dit met een grote thuiszitters-problematiek en de daar bijkomende uitdagingen voor het gezin/ systeem tot gevolg. Binnen alle redelijkheid meen ik dat we het stadium van vrijblijvendheid over de opgave en samenwerking betreffende passend onderwijs voorbij zijn. Het feit dat bijvoorbeeld de landelijke Geschillencommissie Passend Onderwijs (GPO) een structureel karakter heeft gekregen, geeft mij een dubbel gevoel. Het is enerzijds goed dat er een formele plek is waar belanghebbenden hun geschil kunnen voorleggen. Anderzijds geeft het aan dat het systeem met betrekking tot passend onderwijs niet naar tevredenheid c.q. verwachting werkt. Graag denk en help ik mee om vanuit mijn expertises als jurist, gedragsspecialist en onderwijsprofessional te waarborgen dat alle betrokken partijen ook echt doen wat van hen verwacht mag worden. Ik informeer daarbij graag alle betrokken partijen over de mogelijkheden die verschillende wet- en regelgeving biedt. Dit vanuit mijn visie op Educational Needs, waarin íedere leerling passend onderwijs zou moeten krijgen, óók (hoog)begaafde leerlingen. Het voeren van een dialoog met de leerling en/ of diens ouders is daarbij van cruciaal belang om een juiste context te bieden aan de onderwijservaringen van (hoogbegaafde) kinderen.

Ik was na onze persoonlijke Intense Reis met betrekking tot Passend Onderwijs al gauw overtuigd dat ik mijn kennis- en vaardigheden vooral buitenshuis wilde inzetten. Dit om thuis vooral moeder te zijn! Mijn ambitie is om een essentiële bijdrage te leveren op het gebied van passend en inclusief onderwijs en hiermee het welbevinden van (hoog)begaafde leerlingen te bevorderen. Ik zou hierbij meer verantwoordelijkheid willen kunnen en mogen dragen. Ik ben dan ook zeer enthousiast toen Marije me bij ‘Een Intense Reis’ betrok. Ik kijk ernaar uit om mijn expertise in te zetten, als jurist en gedragsspecialist. Maar vooral hoop ik als mens/ ervaringsdeskundige een succesvolle bijdrage te kunnen leveren binnen het team en de organisatie.