Passend Onderwijs voor hoogbegaafde kinderen is geen luxe, maar noodzaak!

Vrijdag 1 oktober 2021. Ik liep met mijn schoonmoeder het stadhuis van Amersfoort in. Binnen werden we hartelijk ontvangen door de Onderwijswerkgroep van de Stichting Hoogbegaafd! Wat ben ik dankbaar dat zij mij de kans hebben gegeven om tijdens het debat “Ziek van School” ons verhaal te delen. Het is zó nodig dat de politiek en het onderwijssysteem zich bewust worden van het feit dat passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen – in de breedste zin van het woord, dus niet alleen cognitief, maar met oog voor het hele zijn van onze kinderen –  geen luxe is, maar noodzaak. Zonder dit passende onderwijs gaan onze kinderen kapot…

Ons verhaal illustreert dit, maar helaas staat ons verhaal niet op zichzelf. Tijdens het debat waren een groot aantal kinderen en jongeren aanwezig (of hun boodschap werd voorgelezen) dat allemaal ontzettend dapper hun verhaal vertelde! Maar ze waren zich óók bewust van het feit dat er nog duizenden hoogbegaafde kinderen thuiszitten of op school worstelen, omdat passend onderwijs ook voor hen helaas nog een utopie is…

Met een brok in mijn keel luisterde ik naar de verhalen die bijna stuk-voor-stuk ook uit de mond van mijn eigen kind hadden kunnen komen….

“Ik was zo bang abnormaal te zijn…”

“We hebben echt passend onderwijs nodig dat luistert naar ons. Het gaat pas goed nu ik zelf de regie mag nemen en school zich flexibel opstelt….”

“Door de foute diagnose autisme ben ik helemaal vastgelopen….”

“Er werd nooit mét mij gepraat…”

En wat zagen ze goed dat er geen perfect onderwijs nódig is… Wat ze vooral héél graag wilden was een stukje flexibiliteit en ruimte voor hún manier van ‘zíjn’!

Deze kinderen zijn anders. Ze denken en ervaren dingen op een andere manier. Door hen hetzelfde te geven als alle anderen, krijgen ze juist niet dezelfde kansen als “normale” kinderen. Laten we dus beginnen met het bieden van wat ruimte, zodat het onderwijs voor deze groep gericht kan worden op hun ontwikkeling…. En dat is niet per definitie van 8.30 tot 16.00 uur, maandag t/m vrijdag in de schoolbanken – werkend aan Nederlands, aardrijkskunde en rekenen. Nee…
Laten we de urennorm loslaten, laten we loslaten dat een kind per se op school aanwezig moet zijn, laten we onze kinderen de kans geven om te versnellen (het liefst per vak!). Laten we onze kinderen de mogelijkheid geven om vakken te compacten, zodat ze de vrijgekomen tijd kunnen besteden aan zaken waar ze écht enthousiast van worden – waar ze energie uithalen! Laten we ook meer ruimte bieden voor creatieve vakken…. en voor de leerlingen die helemaal niet passen binnen het schoolsysteem: laten we ontwikkeling breder zien dan de schoolse vakken. Laten we hen de mogelijkheid geven op een mooie toekomst. Hen wél laten leren… maar dan over zaken waar hun passie ligt! Zodat wij over een aantal jaar mogen genieten en profiteren van deze geweldige kunstenaars, musici, programmeurs…. the sky is the limit!

Na het debat sprak ik nog met een politicus. Ik wilde haar graag ons boek geven, zodat misschien een nog beter beeld kon krijgen van de situatie en wat er nodig is. Ik bood haar aan, dat ze mij altijd mocht bellen of mailen. Ik denk héél graag mee en het is belangrijk dat er iets gebeurt!! En zo snel mogelijk. Dat begreep ze zei ze. Maar ze benadrukte nog dat het in 95% van de gevallen wél goed gaat…. Ik was even stil. Helaas behoren wij tot de minderheid. De laatste 5%…. Maar is het niet juist díe groep waar passend onderwijs ook met name voor bedoeld is? 

Heb je het debat nog niet gezien? Je kunt het hier bekijken.

Boek bestellen?

Nieuwsgierig naar ons verhaal? Je kunt het boek bestellen via Uitgeverij SWP Books of je (lokale) boekhandel.