Sámen werken we naar passend onderwijs voor begaafde kinderen.
Onderwijsadvies, voorlichting, training & ondersteuning voor leerkrachten, IB’ers, schoolondersteuners en SWV’s binnen het PO en VO.
Samen naar passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen en jongeren
Steeds meer scholen en onderwijsinstellingen zetten hoogbegaafdheid op de agenda en dat is maar goed ook! Onterecht gingen velen er vroeger van uit dat hoogbegaafde kinderen er wel zouden komen en weinig ondersteuning nodig hebben, maar helaas blijkt niets minder waar.
Door hun intense manier van zijn en hun andere manier van denken komen helaas veel hoogbegaafde kinderen in de problemen binnen het reguliere onderwijs. Een enorme bak aan potentie is dus helaas geen garantie voor succes. Onderzoek heeft uitgewezen dat het merendeel van de thuiszitters in Nederland hoogbegaafd is en uitgevallen zijn, omdat het onderwijs voor hen niet passend is en het anders zijn voor hen heeft geleid tot een emotionele en psychische problemen. Je zou denken dat iemand met een IQ boven de 130 makkelijk naar het VWO zou moeten kunnen. Toch krijgt ruim 60% van de hoogbegaafden geen VWO-advies bij het verlaten van het basisonderwijs. 20% van de hoogbegaafden krijgt zelfs een VMBO-advies. Van alle hoogbegaafde kinderen in het onderwijs hoort slechts 20% bij de beste 5% van de leerlingen. 80% van deze kinderen presteert dus onder.
Om ervoor te zorgen dat hoogbegaafde kinderen beter tot hun recht komen, is het belangrijk dat hoogbegaafdheid beter wordt herkend en het aanbod en de omgeving van de school worden aangepast op basis van de behoefte van deze kinderen.
Ik help scholen hun kennis op het gebied van begaafdheid te vergroten, geef advies en fungeer als sparringpartner voor leerkrachten, intern begeleiders, schoolondersteuners, samenwerkingsverbanden en schoolbesturen.
“Ik vond het boeiend, leuk én ik heb nieuwe dingen geleerd. Tijdens je presentatie moest ik steeds denken aan een jongetje in mijn klas. Die past helemaal binnen dit plaatje…”
Aanmelden gratis kennismakingsgesprek op jouw school
Aanbod onderwijs
Onderstaand kunt u al lezen over de diverse mogelijkheden. Vind u het moeilijk om te bepalen wat past bij de behoefte van het schoolteam? Ik maak graag een afspraak om de mogelijkheden samen te bespreken.
- Kennismaking met hoogbegaafdheid: wat zijn feiten en wat zijn vooroordelen, hoogbegaafdheid is meer dan IQ. Wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken?
- Signalering van hoogbegaafdheid: feiten en vooroordelen, de kenmerken van hoogbegaafdheid, verschillende typen hoogbegaafden, de waarde van een IQ-test, misdiagnoses en dubbel bijzonder.
- Veel voorkomende uitdagingen rondom hoogbegaafdheid: onder- en overprikkeling, asynchroniteit, onderpresteren, ontwikkeling van executieve functies.
- Hoe leren hoogbegaafde leerlingen: top-down onderwijs, compacten en verrijken, ontwikkeling van executieve functies, verschillende vormen van versnellen, samenwerken.
- Mindset, faalangst en perfectionisme: ontwikkeling en werking van de hersenen, vaste en groeimindset, bruggen bouwen, de waarde van mindfulness.
- Workshop beleid – Visie en noodzaak – Doelgroep, werving en selectie – Rol van de leerkracht, leraarschap – Ouders en peers – Basis- en aanvullende ondersteuning – Vormen van differentiatie – Overgang reguliere klas
- Het uurtarief voor intervisie, ondersteuning of observaties bedraagt € 85 (exclusief BTW).
- Leerstijl: wat is je talent en hoe zet je dit effectief in?
- Leerstrategie: hoe pak je leerwerk, maakwerk en rekenwerk slim aan?
- Faalangst: hoe ga je om met spanning en stress?
- Concentratie: hoe blijf je bij de les en hoe houd je het vol?
- Motivatie: wat doe je met ‘geen zin’ en saaie lessen?
- Plannen: hoe organiseer je je huiswerk, taakopdrachten en vrije tijd?
- Evalueren: hoe pak je je zaken aan en hoe kan het beter?
- Ouderavonden: speciaal voor ouders kunnen wij periodieke ouderavonden organiseren, waarin een presentatie of workshop met betrekking tot een thema dat gerelateerd is aan hoogbegaafdheid wordt gegeven. Er wordt afgesloten met een borrel, zodat ouders gezamenlijk én met de school na kunnen praten. In de praktijk blijkt dit een zeer effectieve manier om de kennis van ouders te vergroten en de relatie met de school te versterken!Uurtarief: € 85 (excl. BTW). Uren-indicatie: Ouderavond (2 uur), voorbereiding (2 uur), reistijd en -kosten afhankelijk van de locatie. Snacks en drinken voor de borrel dienen door school verzorgd te worden.
- Peers4Parents: Peers4Parents biedt programma’s bestaande uit een aantal wekelijkse bijeenkomsten voor ouders van kinderen met kenmerken van begaafdheid. Deze groepen bieden een veilige ruimte om, op basis van relevante opvoedthema’s, ideeën en strategieën te delen en geven ondersteuning in een ontspannen sfeer, begeleid door twee Peers4Parents facilitators. Het vanuit school of het SWV aanbieden van deze programma’s versterkt het kennisniveau van de ouders, verbetert de relatie tussen ouders en school en vermindert de kans dat problemen gaan escaleren.Mogelijke thema’s van de bijeenkomsten: ‘Kenmerken van begaafde kinderen’, Communicatie: de sleutel tot relaties’, ‘Motivatie, enthousiasme en (onder)presteren’, ‘Discipline en zelfmanagement’, ‘Intensiteit, perfectionisme en stress’, ‘Idealisme, (on)gelukkig zijn en depressie’, ‘Sociale contacten: Het belang van ‘peers’, ‘Andere kinderen in het gezin: enig kind en broers en zussen’, ‘De complexiteit van succesvol ouderschap’. Tarief per bijeenkomst van 1,5 uur met 2 facilitators € 250 (excl. BTW). Voor een optimaal resultaat adviseren wij het volledige programma van 8 bijeenkomsten aan te bieden. Wij hanteren een minimum van 6 bijeenkomsten om het programma tot zijn recht te kunnen laten komen. Je kunt er als school voor kiezen om een gedeelte door de ouders zelf te laten bepalen i.v.m. commitment.
- Individuele ondersteuning voor ouders: wij begeleiden hen in praktische en emotionele zin en bouwen een brug tussen ouders en school om gezamenlijk tot een goede oplossing voor het kind / de jongere te komen.Uurtarief: € 85 (excl. BTW). Je kunt er als school voor kiezen om een gedeelte door de ouders zelf te laten bepalen i.v.m. commitment.