Begeleiding bij (kans op) schooluitval
Veel hoogbegaafde kinderen die bij ons in de praktijk komen, ervaren een mismatch tussen hun behoeften en het huidige onderwijssysteem en de maatschappij.
Deze langdurige disbalans leidt vaak tot chronische stress, waarbij het zenuwstelsel ontregeld raakt. Het lichaam reageert dan vanuit traumamechanismen.
Onderzoek toont aan dat zonder een zorgvuldig herstel- en re-integratietraject de kans op herhaald uitvallen groot is.
Om duurzaam herstel mogelijk te maken, hanteren wij een gefaseerde aanpak:
Fase 1 – Herstel van schooltrauma
De eerste prioriteit ligt bij het behalen van de zorgdoelstellingen. Schoolgerelateerde doelen zijn in deze fase van ondergeschikt belang. Het kind heeft ruimte nodig om binnen de therapie en begeleiding te herstellen van de negatieve schoolervaringen en de daaraan gekoppelde stressreacties.
Fase 2 – Veiligheid binnen een groep ervaren
Wanneer een kind of jongere weer veerkracht toont, een gezond zelfbeeld ontwikkelt en motivatie voelt om zich verder te ontwikkelen, verschuift de focus. Dan werken we aan het herstellen van vertrouwen binnen een groepsomgeving — een noodzakelijke stap richting terugkeer naar onderwijs.
Fase 3 – Onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in kaart brengen
Als stress en trauma zijn afgenomen en de ontwikkeling op gang komt, ontstaat er een representatief beeld van de cognitieve capaciteiten, denkstijl en behoeften van het kind. Door dit breed te analyseren, kunnen we een persoonlijk onderwijs- en ondersteuningsplan opstellen dat duurzame vooruitgang mogelijk maakt.
Fase 4 – Zorgvuldige opbouw en begeleiding
Wanneer het kind binnen een passende omgeving weer tot leren en ontwikkelen komt, bieden we aanvullende ondersteuning waar nodig. Zo voorkomen we terugval en vergroten we de kans op een succesvolle, blijvende re-integratie. De begeleiding wordt stapsgewijs afgebouwd zodra deze niet langer nodig is.
Systemische aanpak
Wanneer een kind vastloopt op school en kenmerken van chronische stress ontwikkelt, heeft dat impact op het hele gezin. Ook voor ouders is dit zwaar; de situatie gaat je niet in de koude kleren zitten.
Veel ouders van deze kinderen vertonen zelf eveneens tekenen van chronische stress en een ontregeld zenuwstelsel. Daarom is er binnen onze begeleiding ook aandacht voor hen. Ouders vormen bij Een intense reis altijd een integraal onderdeel van het zorgtraject.
Als ouder functioneer je in zulke omstandigheden vaak vanuit een overlevingsstand. Je reageert dan vanuit stress, niet vanuit rust. Onze ervaring leert dat het herstel van een kind aanzienlijk sneller verloopt wanneer ook de ouder meer balans ervaart. Dan ontstaat er ruimte om op een liefdevolle manier het zenuwstelsel van het kind te co-reguleren.
Binnen de systemische aanpak van Een intense reis betrekken we ook het onderwijs. We willen immers voorkomen dat een kind opnieuw wordt blootgesteld aan dezelfde omstandigheden waarin de stress of het trauma is ontstaan. Daarom werken we samen met ouders én school aan een veilige en ondersteunende omgeving.
Samen maken we het verschil voor onze kinderen en jongeren.