Hoogbegaafdheid & schooltrauma in de Media

Als ouder van een hoogbegaafdheid kind ben je je heel erg bewust van de eenzijdige beeld dat vaak in de Media geschets wordt van hoogbegaafdheid. Vaak wordt de focus gelegd op het cognitieve element en worden hoogbegaafde kinderen neergezet als kleine wiskunde professortjes die razendsnel de meest ingewikkelde formules uit kunnen rekenen en hun leerkrachten versteld laten staan.

Dat deze kinderen in een verkeerde schoolomgeving ook kunnen gaan onderpresteren, hun hersens en creatieve vermogen uít kunnen gaan staan en ze door een verkeerde omgeving een verkeerd zelfbeeld én zelfs een schooltrauma kunnen ontwikkelen, waardoor kinderen thuis komen te zitten – daar is minder aandacht voor.

Ook over de zogenaamde zijnskenmerken van hoogbegaafde kinderen (en volwassenen) wordt weinig geschreven of gesproken. Deze kinderen ervaren de wereld op een andere manier dan neurotypische mensen – en dáár is de wereld helaas in veel gevallen niet op afgestemd en worden veel misdiagnoses op gebaseerd.

Ik zou hier dus ook graag meer aandacht voor krijgen in de Media en sta open voor interviews. Interesse in een interview? Neem dan contact met mij op!

Media formulier

Ik kom graag met je in contact om de mogelijkheden voor interviews etc te bespreken.